Bridge-ohjelmasta ponkaisseet start-up yrittäjät: “Nokia oli käytännön korkeakoulu”

Heidi 13.2.2012

nokiabridgesmall2

ESPOO – Nokia aloitti viime vuonna Bridge-ohjelman, joka tukee henkilöstövähennysten kohteina olevia työntekijöitä ja paikkakuntia. Ajattelimme nyt kertoa hieman siitä, minkälaista hedelmää Bridge on kantanut ja haastattelimme kolmea Nokialta lähtenyttä tuoretta yrittäjää.

Bridge-ohjelmassa on irtisanomisuhan alla oleville nokialaisille useita polkuja, joita ovat esimerkiksi:

  • Uudelleentyöllistyminen Nokian sisällä
  • Uudelleentyölllistyminen Nokian ulkopuolella
  • Yrittäjyyspolku
  • Täydennys- ja uudelleenkoulutus

Yrittäjyyspolku on herättänyt paljon kiinnostusta ja Suomessa Nokia onkin hyväksynyt jo noin 100 starttirahahakemusta ja yrityssuunnitelmaa. Uusista start-upeista noin puolet on ITC- ja mobiliisovellusalalla, mutta ideoita ja tulossa olevia yrityksiä on laidasta laitaan, esimerkiksi palvelualoilta.

Case PROimpact -työhyvinvointipalvelut

Anna-Marja Vainiolla ja Hannele Mennalalla on yhteensä lähes 30 vuoden kokemus Nokiassa erilaisista markkinointiviestinnän sekä liiketoiminnan kehitystehtävistä. Viime keväänä molemmat naiset lähtivät mukaan Bridge-ohjelmaan ja päätyivät siellä hiomaan yritysideaansa, verkkopalvelua työhyvinvoinnin alueella.

Mitä eväitä Nokian tukiohjelma tarjoaa uusille yrittäjille? Anna-Marja ja Hannele kertovat:

“Nokian tuki oli valtavan suuri; se rohkaisi yrittäjäksi lähtemiseen ja nopeutti yrityksen liiketoiminnan käynnistämistä. Saimme Bridgen kautta hyvän tietopaketin yrityksen perustamiseen liittyvistä käytännön asioista. Bridge-ohjelman tilaisuuksissa kävi myös useita kokeneita start-up –yrittäjiä kertomassa yrittäjyyden hyvistä ja huonoista puolista, jonka myötä saimme yrittäjyydestä realistisen kuvan.”

Aloittelevat yrittäjät voivat hakea Nokialta starttirahaa, mutta tätäkin tärkeämpää on Hannelen mukaan Bridgen kautta saatu tietopaketti yrittäjyydestä, palaute liiketoimintaideaan ja laaja konktaktiverkosto. Naiset kertovat olevansa tyytyväisiä päästessään hyödyntämään Nokiassa opittuja toimintamalleja omassa yrityksessään.

Minkälaisia yrittäjiä Nokiasta sitten tulee? Anna-Marjan ja Hannelen mukaan Bridgen kautta aloittavat uudet yrittäjät ovat tottuneet Nokian systemaattisiin toimintamalleihin, kansainvälisyyteen ja tehokkuuteen.

“Nokia on avannut meille monia ovia. Olemme tottuneet toimimaan yksiköissä, joissa on usein pistetty tyhjästä pystyyn uusi projekti tai liiketoimintamalli”, Anna-Marja kertoo. “Bridge-yrittäjyysohjelmassa olemme tutustuneet vastaavassa tilanteessa oleviin kollegoihin ja päässeet sparraamaan toinen toistamme. Yhteisön tuki onkin ollut korvaamaton.”

Hannele jatkaa: “Nokia on kouluttanut melkein kokonaisen sukupolven suomalaisia, ja Nokiasta tulee yleensä rohkeita ja ennakkoluulottomia osaajia. Sanoisin, että Nokia on käytännön korkeakoulu. Pitkä kokemus suuressa ja kansainvälisessä organisaatiossa antaa hyvät lähtökohdat ammattimaiseen yritystoimintaan. Kokemus maailmanluokan brändin rakentamisesta tuo osaamista ja ymmärtämystä monenlaiseen asiaan.”

Mitä naisten yritykselle on seuraavaksi luvassa?

“Bridgen aikana olemme keskittyneet laatimaan liiketoimintasuunnitelmaa ja kehittämään yhteistyö- ja asiakasverkostoa. Tarkoituksemme on saada verkkopalvelu pilottivaiheeseen kevään aikana. Nyt olemme ostaneet itsellemme tietokoneet ja tilanneet ensimmäistä kertaa omaan piikkiin puhelimet – Nokia Lumiat tottakai!” Hannele ja Anna-Marja päättävät.

Case IbiSense

Kari Hjelt sai ensikosketuksen yrittäjyyten jo Nokialla ollessaan, sillä hän työskenteli 2000-luvun alussa Nokian Ventures-organisaatiossa. Kari oli mukana tiimissä, joka vuonna 2002 voitti Nokian Venture Challenge –kilpailun sensori-ideallaan. Samainen tiimi toi myös maailman ensimmäiset sensorit kännyköihin.

Viimeksi Kari työskenteli Nokian tutkimuskeskuksella ja suoritti samalla MBA:n Lontoossa vuonna 2010. Yrittäjyys oli hänen mukaansa luonteva jatko uralle. Bridgessä Kari pääsi tutustumaan ihmisiin ja löysi hyödyllisiä kontakteja. Bridgen aikana hän myös tapasi liiketoimintakumppaninsa Mikko Syrjälahden.

Karin ja Mikon yritys, Ibisense, tuottaa muunneltavia sensoriverkkoja, jotka keräävät tunnistimien kautta tietoa esimerkiksi ihmismäärästä tai liikenteestä ja lähettävät tiedon langattomasti asiakkaille.

Mitä hyötyä Karin yritystoiminnalle oli Bridgestä?

“Bridge innosti käynnistämään toimintaa. Meille annettiin aikaa valmistella ideaamme, ja Nokian antama tukipaketti toimi hyvänä porkkanana. Sen ansiosta saimme tehtyä liiketoimintasuunnitelman tietyssä aikataulussa.  Kyseistä suunnitelmaa käytiin sitten yhdessä läpi, ja siihen oli hienoa saada tukea. Starttirahan lisäksi saimme Nokialta myös osittaisen lainantakuun, joka oli hyvä kannustin ja ensimmäinen pieni pääoma.”

“Myös käytännön asioiden hoitamista käsittelevät infomateriaalit olivat oiva apu, vaikka osan näistä asioista tiesinkin jo entuudestaan MBA:ni ansiosta”, Kari kertoo, ja tuumaa antavansa Bridge-ohjelmalle kokonaisarvosanan ‘loistava’: “Tämä oli hyvin hoidettu ja tärkeä juttu.”

Missä vaiheessa IbiSensen liiketoiminta tällä hetkellä on?

“Lähdemme konsulttityöllä liikkeelle, ja ensimmäinen asiakassuhde on jo olemassa. Uskomme saavamme liikevaihtoa tämän vuoden toisen kvartaalin aikana.”

Kuten ProImpactin perustajat, myös Kari Hjelt sanoo kansainvälisen uskalluksen olevan tärkeä osa Nokia-uran mukanaan tuomaa pääomaa.

“Nokialaisilla ei ole ujoutta tai pelkoa kansainvälisyyttä kohtaan. Meille on normaalia ajatella lokaalin sijasta globaalisti, eikä eri maissa tapahtuva toiminta ole meille vieras mörkö. Nokialta olen saanut myös hyviä suhteita, aina tulee kollegoista mieleen ICT-sektorilla joku jonkin tietyn erikoisalan osaaja. Nokia-tausta on kuin hyvä kerho täynnä kontakteja.”

Kari huomauttaa, että toki entisillä nokialaisilla on yritystoiminnan aloittamisessa myös haasteita.

“Isoon yritykseen tottuneelle voi olla outoa joutua tekemään kaikki asiat itse. Tukitoiminnot ovat Nokialla erinomaisesti järjestettyjä, joten yrittäjän valtava työmäärä käytännön asioiden suhteen eritoten alkuvaiheessa voi olla monelle yllätys.”

“Nokialta lähteminen oli omalla tavallaan raskasta kaikkien vuosien jälkeen, mutta Bridge antoi minulle hyvän jatkumon”, Kari kertoo. “Tuntui siltä, että olen osa yhteisöä ja että yritys välittää minusta edelleen. On ollut hienoa päästä jakamaan asioita muiden bridgeläisten kesken.”

Salon tuotannolle luvassa oma tukiohjelma

Nokia kertoi viime viikolla tulevansa tarjoamaan Salon tuotannon työntekijöille kattavan tukiohjelman, jonka tavoitteena on tukea uudelleentyöllistymisessä. Kyseinen ohjelma noudattaa samoja periaatteita kuin Nokian jo käynnissä olevat vastaavat ohjelmat, mutta se räätälöidään Salon tuotannon henkilöstön ja alueen tarpeita vastaavaksi.

Nokia rakentaa tukiohjelmaa yhteistyössä Salon kaupungin, kaupungin elinkeinoyhtiö Yrityssalon, Salon TE-toimiston, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen sekä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa.

Jaa artikkeli
 

Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.

Tämä sivusto ei tarjoa asiakastukea, joten älä lähetä laitteesi huoltoon liittyviä kysymyksiä meille. Ole hyvä ja käytä Nokian asiakastukeen tarkoitettuja kanavia tai keskustelupalstoja puhelimesi huoltoon liittyvissä asioissa.

Ota yhteyttä Nokia-tukeen
Nokia Support -keskustelupalsta (englanninkielinen)

Lue kommentointiohjeet