Foursquare ja Nokia – täydellinen paikkapalveluihin perustuva pari

Jason 3.5.2012

foursquare2

SUNNYVALE – Erityisesti mobiililaitteille suunnatuista yhteisöpalveluista suosituimpia on Foursquare.Kirjautumiseen perustuvan paikkapalvelun avulla voi ilmoittaa sijaintinsa, kerätä pisteitä ja kilpailla ystäviensä kanssa.

Nokian ja Foursquaren pitkäaikaisen yhteistyön ansiosta Nokia-laitteiden käyttäjät eri puolilla maailmaa voivat kirjautua paikkoihin, olla yhteydessä ystäviinsä ja ansaita samalla pisteitä tai arvonimiä.

Olen käyttänyt Foursquarea jo pitkään ja kokeillut useita eri sovelluksilla Symbian-laitteiltani ja nykyään Lumia-puhelimella
Onnistuin pääsemään Foursquaren johtaja Holden Luedorfin juttusille ja perehtymään paremmin Foursquaren ja Nokian yhteistyöhön. Holden Luedorf vastaa liiketoiminnan kehittämisestä heidän toimistossaan San Franciscossa.

Paljonko Foursquarella on nykyään henkilökuntaa?

San Franciscossa meillä on pieni 25 hengen tiimi, mutta New Yorkin toimistolla väkeä on 75 henkeä.

Miten Foursquarella menee? Ulkopuolisen silmissä yritys tuntuu menestyvän.

Olemme kasvaneet aikamoista vauhtia. Seuraamme jatkuvasti mittareita, joilla arvioimme menestystämme.Yksi mittareista on käyttäjäkunta:15 miljoonaa käyttäjää eri puolilla maailmaa, jotka ovat kirjautuneet yhteensä yli 1,5 miljardia kertaa.

Noin puolet kirjautumisista tehdään Yhdysvalloissa ja toinen puolikas muissa maissa.Uskomattominta ulkomaan kasvussa on se, ettemme ole markkinoineet itseämme millään tavalla eli kasvu on täysin orgaanista.

Emme ole erityisesti näkyvillä tai tee yhteistyötä Yhdysvaltain ulkopuolella lukuun ottamatta meidän muutamaa uutta työntekijää Lontoossa.Kasvu on ollut voimakasta etenkin Venäjällä, Turkissa, Brasiliassa ja Indonesiassa.

Kerro lisää Nokian ja Foursquaren kumppanuudesta.

Nyt pari vuotta jatkunut yhteistyö Nokian kanssa on ollut hyvin antoisaa.

Olin itse mukana Nokian kumppanuusohjelmassa kehittämässä ja toimittamassa sovelluksia Symbian S40-, Meego- ja Windows Phone -laitteisiin.

Mikä tekee ainutlaatuista yhteistyöstä Nokian kanssa?

Ainutlaatuisinta on varmaankin ollut se, miten saimme NFC-tekniikkaan perustuvan kirjautumisjärjestelmän Foursquare-sovellukseen Nokian puhelimiin. NFC on mielenkiintoinen tekniikka.

Emme Foursquaressa ole varmoja siitä, mihin suuntaan sitä ollaan kehittämässä, mutta meillä on ollut NFC-tekniikkaan perustuvia sovelluksia jo jonkin aikaa.

Meidän kannaltamme NFC ratkaisee kaksi merkittävää ongelmaa:ensinnäkin se tekee kirjautumisprosessin yksinkertaiseksi. Kirjautumisen nopeuttaminen muutamalla sekunnilla on iso parannus Foursquaren käyttäjille.

NFC-tekniikan avulla kirjautuminen nimittäin tapahtuu näyttämällä puhelinta NFC-tägille.Sovellus latautuu ja paikka ilmestyy esiin. Koko prosessi hoituu vain nappia painamalla.

Toiseksi NFC:n ansiosta kirjautumisen voi paikantaa tarkasti.Yleensä paikan vahvistamisessa on turvauduttava GPS- tai wlan-paikannukseen, mutta NFC-tekniikan ansiosta voimme varmistaa, että kirjautuminen todella tapahtuu siellä missä pitää.Siksi voimme tarjota käyttäjille ainutlaatuisia tarjouksia.

Jää kuitenkin vielä nähtäväksi, leviääkö NFC-tekniikan käyttö. Sen näemme tulevaisuudessa, mutta me haluamme olla valmiina.

Mitä Nokia-yhteistyössä tapahtuu seuraavaksi?

On monia mielenkiintoisia yhteistyömuotoja, joiden avulla voisimme luoda entistä kiinnostavampia kokemuksia eri kohteissa. Voimme tutkia API:n mahdollisuuksia syventää yhteistyötä – esimerkiksi kirjautumista suoraan Nokia Kartoista.

Windows Phone –alustalle kehitetty Foursquare -sovellus on myös hyvin kiinnostava.Sen toiminta ja ulkomuoto ovat varsin houkuttelevia. Jatkamme sovelluksemme kehittämistä monin eri tavoin parantamalla ja nostamalla sen uudelle tasolle iteroinnin avulla.

Mitä ajattelette itsenäisten sovelluskehittäjien sovelluksista Foursquare API:in?

On hieno juttu, että kehittäjät kuten 4th ja Mayor luovat sovelluksia meidän API:imme.Heitä on itse asiassa yli 20 000.Olemme pyrkineet luomaan tervehenkisen kehittäjäyhteisön.

Yksi suosikeistani on timehop.com, joka näyttää vuoden takaiset kirjautumiset päivän tarkkuudella.Välillä on hauska palata vuoden takaisiin muistoihin.

Nokia Ääni kiittää Holden Luedorfia haastattelusta.

Kuva:stickergiant

Jaa artikkeli
 

Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.

Tämä sivusto ei tarjoa asiakastukea, joten älä lähetä laitteesi huoltoon liittyviä kysymyksiä meille. Ole hyvä ja käytä Nokian asiakastukeen tarkoitettuja kanavia tai keskustelupalstoja puhelimesi huoltoon liittyvissä asioissa.

Ota yhteyttä Nokia-tukeen
Nokia Support -keskustelupalsta (englanninkielinen)

Lue kommentointiohjeet