Kotimaisia osaajia, osa 2: Futurice

Juuso 15.5.2012

futurice_logo_basic

ESPOO – Kotimaisia osaajia -juttusarjassa esittelemme mobiilialan kotimaisia yrityksiä ja tekijöitä. Joukkoon mahtuu niin pitkän linjan toimijoita kuin uusia mielenkiintoisia yrityksiä, jotka eivät välttämättä ole suurelle yleisölle vielä tuttuja. Tällä kertaa vuorossa on Futurice.

Futurice on verkko- ja mobiilipalveluiden suunnitteluun ja toteutukseen erikoistunut yritys, joka on reilun kymmenen vuoden aikana kansainvälistynyt ja saanut tunnustusta hyvänä työpaikkana. Yritys on saanut muun muassa Suomen parhaita työpaikkoja kartoittavassa Great Place to Work -listauksessa ensimmäisen sijan. Kansainvälisen rahoitus- ja tilinpitoalan yrityksen Deloitten järjestämässä, Suomen nopeiten kasvaneita yrityksiä mittaavassa Technology Fast 50 -kilpailussa Futurice on sijoittunut ensimmäiselle sijalle vuonna 2008 ja ollut myös kymmenen parhaan joukossa moneen otteeseen.

Tällä hetkellä yrityksellä on 150 työntekijää ja toimipisteet Helsingin ja Tampereen lisäksi Berliinissä, Düsseldorfissa ja Lontoossa. Futuricen toimitusjohtajan Tuomas Syrjänen vastasi Äänen kysymyksiin yrityksen historiasta ja nykytilasta.

Miten Futurice sai alkunsa?
Futurice sai alkunsa Heurekasta vuonna 1999. Teimme siellä Kommunikaatio -näyttelyä, ja idea omasta yrityksestä syntyi projektin aikana. Vuoden 2000 aikana tiimi täydentyi ja varsinaisen toiminta alkoi saman vuoden joulukuussa. Yrityksen idea muuttui alkuvuosien aikana pariinkin otteeseen.

Mikä on liiketoimintanne kantava ajatus?
Suunnittelemme ja toteuttamme uusia verkko- ja mobiilipalveluita. Rakennamme sekä kuluttajapalveluita että liiketoimintakriittisiä yrityspalveluita useilla eri toimialoilla. Kaikkia hankkeitamme yhdistää erinomaiseen käyttäjäkokemukseen liittyvä vaatimus, joka yhdistää niin palvelun konseptoinnista kuin taustajärjestelmien toteutuksestakin vastaavia asiantuntijoitamme.

Tähän astisen toimintanne huippuhetket?
Matkan varrella on luonnollisesti ollut paljon hienoja hetkiä. Hienoimpia ovat onnistumiset asiakkaiden kanssa ja näitä onneksi tulee jatkuvasti. Aivan alkuaikoina yksittäiset onnistumiset asiakkaiden suuntaan olivat jopa koko yrityksen olemassaolon kannalta merkittäviä. Luonnollisesti ulkoiset tunnustukset vuosien saatossa ovat olleet hienoja.

Mitä haasteita toimintaanne liittyy?
Luonnollisesti markkinat ja kilpailukenttä tuovat omat haasteensa. Ehkä alan erityispiirre on erittäin äkkinäiset muutokset, jotka vaativat enemmän reagointikykyä kuin ennustamista. Liiketoimintamme perustuu puhtaasti ihmisiin joten yksi jatkuva työkenttä on tarjota hyville ihmisille hyvä työpaikka sekä löytää uusia hyviä ihmisiä.

Lisäksi markkina-asemmme kehittäminen, kasvu ja kansainvälistyminen tuovat monia haasteita sekä varsinaiseen tekemiseen, että myös organisaation toimintaan ja siihen kuinka toimintamme pidetään jatkuvasti yhtä ketteränä ja tehokkaana, vaikka se kasvaa ja kansainvälistyy.

Olette tehneet Nokialle mm. Nokia trailers -sovelluksen. Mistä yhteistyö Nokian kanssa alkoi?
Nokia -yhteistyö alkoi jo vuosituhannen alussa mm. Forum Nokian ja  Club Nokian kanssa. Siitä asti yhteistyö on jatkunut monin eri tavoin tähän päivään asti. Tällä hetkellä teemme Nokian kanssa laajasti yhteistyötä monilla alueilla mm. digimarkkinoinnissa, kehittäjäpuolella esimerkiksi koulutuksissa sekä tietyissä tuotekehityshankkeissa.

Futuricelaisia suunnittelutöissä.

Olette voittaneet Great Place to Work-tunnustuksen, mikä tekee Futuricesta niin hyvän työpaikan?
Onnelliset työntekijät ovat aina olleet meille itsestäänselvyys. Ihmiset ovat lähellä asiakasta, aistivat tämän tyytyväisyyden, näkevät mihin oma työpanos vaikuttaa ja ovat näin ollen erittäin motivoituneita. Hyvän työpaikan perustan muodostavat erittäin asiantuntevat ja mukavat kollegat sekä avoin, luottamukseen, vapauteen ja vastuuseen perustuva epähierarkinen työkulttuuri.

Miltä yrityksen tulevaisuus näyttää?
Tarkoitus on jatkaa samalla hyväksi havaitulla polulla ja viedä sitä vauhdilla eteenpäin. Tähtäämme parhaaksi, emme isoimmaksi. Haluamme palvella asiakkaitamme yhä paremmin ja merkittävämmässä roolissa sekä Suomessa että kansainvälisesti, niin toteutuksessa kuin konsultoinnin ja palvelusuunnittelun avulla. Haemme hallittua kasvua sekä kotimaassa että ulkomailla.

Teillä on vaikuttava portfolio asiakkaita. Mitkä tekijät ovat mielestänne tuoneet teille näin kattavan asiakaskunnan?
Kaikki perustuu hyvään tekemiseen, joka lähtee erittäin pätevistä ja laaja-alaisista ihmisistä, jotka välittävät siitä mitä tehdään. Tästä on seurannut onnistuneita hankkeita ja tyytyväisiä asiakkaita, mikä on johtanut suositusten ja referenssien kautta uusiin hyviin asiakkuuksiin.

Jaa artikkeli
 

Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.

Tämä sivusto ei tarjoa asiakastukea, joten älä lähetä laitteesi huoltoon liittyviä kysymyksiä meille. Ole hyvä ja käytä Nokian asiakastukeen tarkoitettuja kanavia tai keskustelupalstoja puhelimesi huoltoon liittyvissä asioissa.

Ota yhteyttä Nokia-tukeen
Nokia Support -keskustelupalsta (englanninkielinen)

Lue kommentointiohjeet