Kotimaisia osaajia, osa 3: Monkey Experience

Juuso 7.6.2012

monkey-experience_pieni

Äänen kotimaisia teknologia-alan yrityksiä esittelevässä sarjassa tavataan tällä kertaa mobiiliohjelmistojen kehitykseen erikoistunut Monkey Experience, jonka toimitusjohtaja Petteri Kolehmainen valottaa yrityksen taustoja ja nykytilaa. Yrityksen kehittämiin sovelluksiin lukeutuu muun muassa Äänessäkin esillä ollut Viiniopas.

Monkey Experience on esimerkki siitä, kuinka nopeasti teknologia-alan yritykset välillä kasvavat ja kuinka laajan yleisön tavoittaminen mobiilialan tuotteilla on mahdollista. Yritys perustettiin vuoden 2009 alkupuolella, aluksi toiminimenä, kehittämään mobiiliohjelmistoja eri alustoille. Sen tarkoituksena oli tehdä fokusoitua alihankintaa, sekä omia tuotteita.

Kuitenkin jo vuoden 2010 loppupuolella yritys muutettiin osakeyhtiöksi kasvavan kysynnän, työmäärän ja henkilöstön seurauksena. Petteri kertoo seuraavassa tarkemmin yrityksestä.

Mitkä ovat toimintanne ydinalueita?
Toiminta perustuu tällä hetkellä kahteen päälinjaan: Alihankintaan, sekä omaan tuotantoon. Alihankinnassa keskeisimmät asiakkaat yrityksen kasvun kannalta ovat olleet jo useamman vuoden Original1 GmbH, sekä Orion Pharma. Olemme toimineet myös useiden mainostoimistojen, kustantamoiden ja muiden yritysten/järjestöjen kanssa. Oman tuotannon puolella tunnetuin ohjelmamme Suomessa lienee Viiniopas, jolla on pian jo yli 100 000 käyttäjää. Oma tuotanto on kuitenkin toden teolla lähtemässä käyntiin nyt tämän kesän ja syksyn aikana, kun tuomme useita uusia eri alustojen ohjelmistoja markkinoille.

Henkilöstön määrä? Millaisia taustoja heillä on?
Kutsumme henkilöstöämme usein leikkisästi mobiilialan nuoriksi veteraaneiksi. Osa kehittäjistämme on ollut mukana toteuttamassa mobiiliohjelmistoja jo 2000-luvun alkupuolella, tällöin erityisesti Nokian laitteille. Ohjelmistokehitystaustat lähtevät 1990-luvun alusta ja tällä hetkellä osaamispuolella katamme kaikki tarvittavat mobiilialustat, sekä laajasti myös web-, työpöytä- ja palvelinteknologioita. Henkilöstöä meillä on tällä hetkellä palkalliset, sekä omien yritysten kautta toimivat erityisosaajat yhteen laskettuna 14, ja olemme juuri palkkaamassa lisävoimia myyntiin.

Yritystoiminnan tähän astiset kohokohdat?
Kohokohtia on ollut hyvin erilaisia. Yksi selkeä huippuhetki oli kun Viiniopas rikkoi 50 000 käyttäjän rajan. Tässä vaiheessa kasvu oli vahvaa ja jatkuu sellaisena edelleen, joten odotamme 100 000 rajan rikkoutuvan hyvin pian. Toinen esimerkki hyvin erilaisesta kohokohdasta oli se, kun erään projektin yhteydessä pääsimme auttamaan kädestä pitäen vanhempaa herrasmiestä hänen puhelimensa kanssa. Kuulostanee kliseiseltä, mutta kun oikeasti pääsee lähelle ihmisiä, auttamaan heitä ja saa siitä lämmintä henkilökohtaista palautetta, se tekee hommasta tekemisen arvoista. Henkilökohtaisesti yrityksen vetäjänä suuria kohokohtia ovat usein ne pienet ja suuret osoitukset tiimiltä, joissa he näyttävät erinomaisuutensa asiakasprojektien onnistumisen, sekä omien projektien eteenpäinpotkimisen parissa.

Olette työskennelleet yhdessä mm. Nokian kanssa Original1 -hankkeessa, mistä palvelussa on kyse?
Original1 on Nokian, SAP:n ja Giesecke & Devrientin omistama yritys, joka uusien teknologioiden avulla auttaa yrityksiä suojelemaan brändejään. Väärennösmarkkinoiden koko on nykyisten arvioiden mukaan 5-9% maailmankaupasta ja pelkästään saksassa (Original1:n kotimaassa) väärennetyt tuotteet aiheuttavat 30 miljardin euron tulomenetykset vuosittain. Olemme olleet Original1:n kanssa jo useamman vuoden rakentamassa heidän mobiili- ja web-ohjelmistojansa, mutta emme ainoastaan teknologia-alihankkijana, vaan läheisenä kumppanina, jonka puoleen voi kääntyä kaiken tekno-avun tarpeessa.

 

Onko mobiiliala tuonut eteenne yllätyksiä? Millaisia?
Kyllä ja ei. Ala kehittyy ja muuttuu niin nopeasti, että kaiken aikaa pitää olla perillä uusien teknologioiden kehityksestä, jotta yritys ei ajaudu teknologiseen umpikujaan. Koska ala on kehittynyt vauhdilla jo vuosia, muutokset eivät sinänsä tule yllätyksinä – vaan lähinnä uusina haasteina ja mahdollisuuksina. Mutta kehitys on ollut huimaa, kun on seurannut uusien alustojen nousua, ohjelmistokauppojen kehitystä, sekä esimerkiksi muutoksia mobiiliohjelmistojen markkinoinnissa. Jälkiviisaana on helppo sanoa ettei vuosien varrella ole tullut suuria yllätyksiä, mutta harva tuskin olisi osannut ennustaa nykyistä mobiilikenttää esimerkiksi viisi vuotta sitten.

Mikä alassa on hauskinta?
Jatkuvat uudet haasteet ja mahdollisuudet. Ala elää ja kehittyy niin hurjaa vauhtia, että käytännössä aina on jotain uutta opittavaa. On päivityksiä olemassa oleviin teknologioihin, uusia lisäpalikoita nykyisille alustoille, sekä täysin uusia alustoja ja teknologioita. Itselläni on toistakymmentä vuotta ohjelmistohistoriaa, mutta ehdin nyt keväällä vähän leikkiä itselleni uusilla teknologioilla, kuten lua, ja Firefox-pluginit. Henkilökohtaisesti odotan ehkä eniten NFC:n (Near Field Communication) lopullista läpilyöntiä, sillä se tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia niin moneen käyttötapaukseen – ja aivan uusia käyttötapauksia. Olemme jo olleetkin mukana monissa NFC hankkeissa ja kokemusta teknologiasta on jo vuodesta 2004 asti, mutta loppullinen läpimurto vaatii tarpeeksi kattavan laitekannan – jota Nokia on ollut eturivissä luomassa jo pitkään.

Millaisia jatkosuunnitelmia teillä on?
Tällä hetkellä tarkoituksemme on panostaa erityisesti omien uusien tuotteiden kehitykseen. Meillä on iso kasa ideoita, joita ei vielä maailmalla ole ja tällä hetkellä työ on tasapainoilua alihankinnan ja omien projektien ristitulessa. Olemme kuitenkin saaneet tilannetta parannettua rekrytoinneilla ja uusilla sisäisillä järjestelyillä, ja syksyllä omien ohjelmien valikoima ohjelmistokaupoissa pitäisikin olla jo melkoisen mielenkiintoinen. Emme ole silti lopettamassa alihankintaa, mutta näiden kahden osa-alueen tasapainoiluun olemme kehittämässä uutta rakennetta vuoden sisällä. Viiden vuoden päästä tavoitteena on kaksin-kolminkertaistaa henkilömäärä, tuottaa omia mielenkiintoisia tuotteita itsenäisesti ja pitää hauskaa upealla tiimillä hulppeassa uudessa toimistossamme.

Kiitos vielä Petterille haastattelusta. Sarjan aiemmissa osissa on käsitelty äänipalvelujen joukkouttamista tekevää Audiodraftia ja mobiilisovellusten suunnitteluun ja konsultointiin erikoistunutta Futuricea. Onko lukijoillamme mielessä mobiilialan yritystä, josta olisi mielenkiintoista lukea enemmän?

Jaa artikkeli
 

Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.

Tämä sivusto ei tarjoa asiakastukea, joten älä lähetä laitteesi huoltoon liittyviä kysymyksiä meille. Ole hyvä ja käytä Nokian asiakastukeen tarkoitettuja kanavia tai keskustelupalstoja puhelimesi huoltoon liittyvissä asioissa.

Ota yhteyttä Nokia-tukeen
Nokia Support -keskustelupalsta (englanninkielinen)

Lue kommentointiohjeet

 
  • Tepaanan

    Digia?