Nokia Navigoinnin avulla halki Amerikan myrskyjen

Carita 17.8.2012

Greyhound-bussi

Aaron Joensuu kiersi yhdessä ystävänsä kanssa eri puolella Yhdysvaltoja kuukauden mittaisella reissullaan. Ystävykset liikkuivat tuhansia kilometrejä pääasiassa Greyhound-busseilla, joka on Pohjois-Amerikan suurin kaukolinja-autoliikennettä harjoittava yhtiö. Eräs matkoista jäi erityisesti Aaron mieleen hänen matkatessaan ystävänsä kanssa Michiganista Chicagoon.

18-vuotias Aaron Joensuu asuu Kirkkonummella ja opiskelee Helsingissä. Aikaisemmin hän on asunut yli kuusi vuotta eri puolella Yhdysvaltoja ja puhuukin sujuvasti sekä englantia että suomea. Yhdysvallat on hänelle toinen kotimaa, mutta silti hän ei voi sanoa tuntevansa Yhdysvaltojen jokaista kolkkaa kuin omia taskujaan.

Keskiviikkona 18.7.12 noin yhden aikoihin Aaron ja hänen ystävänsä nousivat bussiin Ann Arborista Michiganista matkatakseen kohti Illinoisin Chicagoa. He vaihtoivat kaukoliikennebussia Lansigsissa Michiganissa, josta oli vielä noin viiden tai kuuden tunnin ajo-matka kohti määränpäätä.

”Säät vaihtelivat huomattavasti matkan varrella ja illan aikana idästä nousi erittäin voimakas myrsky. Greyhound-bussin lähestyessä Gary Indianan aluetta oli näkyvyys moottoritiellä lähes olematon. Useat autoilijat olivat pysähtyneet pientareelle odottamaan myrskyn laantumista, mutta bussi edelleen jatkoi matkaansa noin 30 km/h nopeudella, vaikka ikkunoista ei nähnyt juuri mitään”, Aaron kuvailee bussimatkaansa. ”Gary kaupungilla Indianassa on erittäin vaarallisen paikan maine,” hän vielä lisää.

”Noin yhdentoista aikaan illalla kuski viimein pysähtyi ja ilmoitti matkustajille bussin eksyneen reitiltään. Kuljettaja oli ilmeisesti ajanut poistumisrampin ohitse myrskystä johtuneen huonon näkyvyyden vuoksi. Hän ilmoitti matkustajille pyytävänsä lisäohjeistusta linja-autoliikenteen ohjauskeskuksesta,” Aaron toteaa.

”Samalla kuljettaja pyysi bussissa olevia matkustajia ilmoittautumaan hänelle mikäli tuntevat seutua. Tässä vaiheessa suurin osa matkustajista nukkui tai torkkui bussissa, eikä vapaaehtoista odottelusta huolimatta löytynyt,” Aaron jatkaa kertomustaan.

Yhtäkkiä Aaron muisti, että hän on ennen matkaansa ladannut Yhdysvaltojen kartat puhelimeensa ja linja-autonkuljettaja voisi käyttää hänen Nokia Lumia 710 –puhelintaan navigoimiseen.

”Pyysin ystävääni vahtimaan tavaroitani ja menin bussin etuosaan kuljettajan luokse kysymään, tarvitseeko hän apua. Kuljettaja oli puhelimessa ja huomasin, että hänellä kyllä oli navigaattori, jota hän ei jostain syystä osannut tai pystynyt käyttämään myrskyn takia,” Aaron kertoo.

Kuunnellessaan kuljettajan ja linja-autoliikenteen ohjauskeskuksen välistä keskustelua hänelle valkeni, ettei bussin sijaintia pystytty paikallistamaan, eikä siitä johtuen pystytty antamaan uusia reittiohjeita määränpäähän.

”Ilmoitin kuljettajalle, että minulla on Nokia Navigointi Lumia-puhelimessani, jota voitaisiin käyttää, jotta bussi voisi jatkaa matkaansa,” Aaron jatkaa.

”Täällä on nuori ystävällinen mies, jolla on navigaattori puhelimessaan”, huojentunut linja-autonkuljettaja ilmoitti ohjauskeskukseen.

Aaron avaisi Nokia Navigointi –palvelun puhelimestaan ja sai selvitettyä bussin sijainnin. Kuljettaja selvitti ohjauskeskuksesta Chicagon linja-autoaseman osoitteen, jonka Aaron syötti puhelimeensa. Näytölle ilmestyi selkeät reittiohjeet noin 10 kilometrin päässä olevalle Garyn linja-autoasemalle.

Linja-autonkuljettaja ilmoitti ohjauskeskukseen reitiltään eksyneet bussin olevan valmis jatkamaan matkaansa puhelimen navigaattoria käyttäen. Tässä vaiheessa bussi oli annetusta aikataulusta tunnin jäljessä.

”Ehdotin kuljettajalle, että jättäisin puhelimeni hänelle matkan ajaksi, jotta voin palata paikalleni. Mutta kuljettaja vaati ehdottomasti, että minun olisi oltava hänen vieressään ja vahvistettava navigaattorin ohjeet, jotta hän voi täysin keskittyä ajamiseen,” Aaron kertaa illan tapahtumia.

”Kuljettaja kuunteli navigaattorin ohjeita katsomatta puhelimen näytössä näkyvään karttaan tai kysymättä lisäohjeita loppumatkan aikana,” miettii Aaron jälkeenpäin hieman huvittuneena tilanteesta, jossa hän yllättäen toimi apukuljettajana täpötäydessä linja-autossa. Matkan aikana bussi mm. ylitti veden peittämän tien.

Heidän päästyään turvallisesti linja-auto-asemalle kuljettaja kiitti Aaronia avusta ja kertoi pystyvänsä jatkamaan tästä eteenpäin ajamista yksin kohti Chicagoa. Aaron palasi tyytyväisenä takaisin omalle paikalleen bussin jatkaessa matkaansa kohti määränpäätä.

Onko lukijoillemme osunut kohdalle yllättäviä tilanteita, jolloin puhelimessa olevasta navigoinnista on ollut hyötyä?

Jaa artikkeli
 

Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.

Tämä sivusto ei tarjoa asiakastukea, joten älä lähetä laitteesi huoltoon liittyviä kysymyksiä meille. Ole hyvä ja käytä Nokian asiakastukeen tarkoitettuja kanavia tai keskustelupalstoja puhelimesi huoltoon liittyvissä asioissa.

Ota yhteyttä Nokia-tukeen
Nokia Support -keskustelupalsta (englanninkielinen)

Lue kommentointiohjeet

 
  • vieras

    Ääniohjaus on tärkein… Vielä kun saisi helposti välireittejä, vaihtoehtoja vaikka kesken ajon tehtyä, niin olisi kova juttu. :)

  • Carita

    Tämä on viimeinen artikkelini, ja tästä on hyvä jatkaa eteenpäin kohti uusia mahdollisuuksia. Teidän kanssanne on ollut mukava keskustella! Toivotan
    kaikille Äänen lukijoille oikein mukavaa syksyä sekä nautinnollisia hetkiä Nokia Äänen parissa.

  • Aleksi

    Todella mielenkiintoinen artikkeli, kiitos Carita! Olin kerran kaverini kanssa menossa Helsinkiin, mutta menimme juuri artikkelin tavalla huonossa säässä väärästä rampista ja huomasimme asian vasta puolen tunnin kuluttua. Kaverini surkutteli asiaa, mutta N8:n kartat pelasti tilanteen ja löysimme perille.